Autizmust fejlesztő játékok
Az autizmusnak számtalan megjelenési formája van ami csökkent mértékű társadalmi kapcsolatokban, kommunikációs képességekben, abnormális viselkedési és érdeklődési mintázatokban nyilvánul meg. A tünetek 3 éves kor előtt megjelenhetnek. Két típust tudunk megkülönböztetni: a súlyosabb Kanner-szindrómát és a kevésbé súlyos Asperger-szindrómát. Az Asperger-szindrómát sokszor a jól beszélő emberekre, míg a Kanner szindrómát a néma, a nyelvet szó szerint vevő, súlyosabb problémákkal küzdő gyermekekre alkalmazzák.
Egyes autista gyerekek alig képesek személyekkel kapcsolatba lépni, sokkal nagyobb örömet jelent számukra a tárgyakkal való foglalkozás, mint az azonos korúak társasága. Mások keresik a kapcsolatot, de szociális viselkedésük zavartsága miatt nem értik meg őket. Ezért is illeszkednek be olyan nehezen az óvodába. A legtöbb autista beszéde jellegzetesen zavart. Sokuk még beszélni sem tud. Sokat segíthet például az írásbeli kommunikáció, a rajzolás és a festés. A beszédfélelmen segíthet a hangfelvételek visszajátszása. Minden autista gyermek nagyban különbözik a többitől, ezért nincsenek minden esetre alkalmazható szabályok. Sokat segít a jól strukturált környezet, és a tanítás nyugodt, szilárd és bátorító stílusa.
Ha autista gyermek ketül az óvodába az óvónő feladata ilyen esetben igen összetett. Nem csak az autista gyermekkel kell a többieket elfogadtatni, de fordítva is tudnia kell cselekedni. El kell magyaráni, hogy miért "más" a társuk és hogy miben tudnának neki közösen segíteni.
Az egyéni foglalkozásokon a memória fejlesztése a leghasznosabb ezeknek a gyerekeknek. Ez történhet kártyákkal, fa lapokkal vagy fejlesztő füzetekkel, könyvekkel. Az óvodákban terápiás eszközként alkalmaznak sok szabadidős tevékenységet, mint például a kézműveskedést vagy a sportot. A foglalkozások során megfigyelehtő volt, hogy a rajzolás, gyurmázás vagy gyöngyfűzés nem csak leköti a gyermek figyelmét, de képzeleterejét és memóriáját is fejleszti.
Az óvodákban a csoportos foglalkozásokhoz talán a leggyakrabban a szerepjátékokhoz használt fejlesztő dolgokat használják. Mint például a supermarket, babakonyha. Fontos ugyan is, hogy ennek során már a gyerekek saját maguk személyesítenek meg figurákat, karaktereket. A gyerekek a játék során együtt fedezik fel a szociális szerepeket és szabályokat, s közben olyan fontos készségeket sajátítanak el, mint az alku és a kompromisszum készsége, a kölcsönösség és az együttműködés. Így, felnőtt korban könnyebb lehet a társadalomba való beilleszkedés.
Számos fejlesztő játékot találsz nálunk. Nézz szét és válogass kedvedre. :)
https://ovodavilag.hu/sni-fejlesztesere-jatekok/autizmus-fejleszto-jatekok