Idegen nyelv az óvodában
Egy kedves barátunk nagy lelkesen mesélte, hogy szeptembertől a gyermeke kéttannyelvű óvodába fog járni, mert ugye a gyerekek kicsi korukban fogékonyabbak a nyelvre. Elgondolkoztunk ezen a témán és talán megér egy blog bejegyzést nálunk is, hisz óvodásokról van szó.
Fontos azzal kezdenünk, hogy az óvodában nem nyelvtanulás folyik, hanem nyelvelsajátítás. Itt a hangsúly nem a mondandó formán, hanem az üzeneten, a tartalmon van. A gyerek közölni akar valamit, és azt szeretné, ha a körülötte lévők megértenék azt. Itt még nincs semmilyen helyes mondat és igeidő pakolás, a szavak sokkal fontosabbak. Ezért az átlagos óvodában csak heti 1-2 óra idegen nyelv foglalkozás van. Míg egy több nyelvű ovi beépíti a mindennapi életbe az idegen nyelvet a zene, a mesék és mondókák által.
A pszichológusok általában úgy vélekednek erről a témáról, hogy az óvodáskornak az önfeledt játékról kell szólnia, hiszen itt alakul ki az anyanyelvvel kapcsolatos szabályrendszer, amit teljesen értelmetlen más nyelv szabályaival megkeverni. Viszont a tapasztalatok szerint, ha játékosan, a gyerekek tevékenységéhez illeszkedve veszik elő az idegen nyelvet, azzal már elég jó eredményeket lehet elérni. Igaz, heti egy-két órában nem fog megtanulni egy nyelvet sem a gyerkőc, de nem is ez a cél. Hanem az, hogy az idegen nyelv ne hangozzék „idegenül” és később az iskolában már bátrabban tudjon megszólalni, még ha nem is mindig helyes, amit mond.
A nyelvtanárok szerint a a kéttannyelvű óvodák azonban már jó nyomon járnak. Nagyon fontos a megfelelő módszerrel dolgozó tanár kiválasztása, akinek tényleg nagyon jó a kiejtése. Mivel ilyenkor még a gyerekek spontán utánozzák a szavakat, ha rosszul rögzülnek, később nehézségek adódhatnak belőle.
Általában azt javasolják a szakemberek, hogy ha a gyerek nem kezdett el már az óvodában megismerkedni az idegen nyelvvel, akkor semmiképpen sem akkor kezdje, amikor éppen írni-olvasni tanul.
Ha viszont mégis látjuk a gyermeken, hogy élvezi a nyelvleckéket, bátran segítsünk neki! Erre a célra már remek játékok, mondókák, feladatlapok állnak rendelkezésünkre. Szerencsére manapság nagyon jó kis idegen nyelvű könyveket, kártya- és társasjátékokat találunk szinte minden nyelven.
Mi is azt tapasztaljuk, hogy az egyik legegyszerűbb nyelvtanulási módszer a kártya.
Ezeken a kártyákon a feltüntetett képpel együtt szerepel a szó idegen változata és különböző események. 10 másodperc alatt kell megfigyelni a képet és a dobókocka segítségével válaszolni a dobott számmal megjelölt kérdésre. Így memorizálni tudja a gyerkőc és később már a dolog láttán tudni fogja, hogy is nevezzük másként az adott tárgyat vagy az adott szituációt.
katt ide az idegen nyelvi fejlesztőkért